Нові правила ввезення автомобілів в Україну: що зміниться з 1 січня 2025 року?
З 1 січня 2025 року в Україні починають діяти нові правила ввезення автомобілів. Що це означає для імпортерів і власників авто, та як зміниться ринок? Читайте у нашій статті!
З 1 січня 2025 року в Україні набувають чинності нові правила ввезення автомобілів з-за кордону. Ці зміни спрямовані на покращення екологічної ситуації та приведення українського законодавства у відповідність до європейських стандартів. Як вони вплинуть на ринок автівок та водіїв, розглянемо детальніше.
Чому запроваджуються нові правила?
Однією з головних причин зміни правил ввезення автомобілів є необхідність зменшення шкідливих викидів у атмосферу. На сьогодні в Україні можна ввозити транспортні засоби, що відповідають стандарту "Євро-2", тобто випущені після 1996 року. Однак із 2025 року цей поріг значно підвищується – дозволеними стануть лише автомобілі стандарту "Євро-6", які випускаються з 2015 року.
Згідно з оцінками Міністерства інфраструктури, автомобілі стандарту "Євро-6" у 30 разів менше викидають шкідливих речовин порівняно з авто, що відповідають стандарту "Євро-2". Такий крок дозволить зменшити забруднення повітря у великих містах, де кількість машин зростає щороку.
Що це означає для імпорту?
Нові правила торкнуться не лише легкових автомобілів, але й іншого транспорту:
- Сідлових тягачів для напівпричепів.
- Вантажівок.
- Автобусів.
- Спецтехніки (евакуатори, автокрани).
Під заборону потраплять також нові та вживані легкові автомобілі, які не відповідають стандарту "Євро-6". Виняток становитимуть електромобілі, оскільки вони не мають двигунів внутрішнього згоряння і є екологічно безпечними.
Вплив на ринок автомобілів
Зміни у правилах ввезення, ймовірно, вплинуть на вартість як нових, так і вживаних автомобілів. Очікується, що ціни на авто зростуть на 10-15%, оскільки більшість вживаних машин, які ввозилися до України, випущені до 2015 року. За даними експертів, частка таких автомобілів у структурі імпорту складала понад 60%.
На ринку зросте попит на електромобілі та авто на гібридних двигунах, оскільки вони залишаться поза регулюванням нових правил. У 2023 році кількість зареєстрованих електромобілів в Україні перевищила 40 тисяч, і прогнозується, що ця цифра подвоїться до 2026 року.
Що буде з “євробляхами”?
Вживані автомобілі з іноземною реєстрацією, які вже перебувають в Україні, не підпадають під нові обмеження. Власники таких авто зможуть і надалі їх використовувати. Проте для тих, хто планує розмитнити "євробляху", випущену до 2015 року, це стане неможливим.
Для власників таких авто розглядається впровадження програм утилізації, які діють у багатьох країнах ЄС. Вони передбачають компенсацію у вигляді знижок на покупку нового екологічного транспорту.
Які винятки передбачені?
Нові правила не поширюватимуться на автомобілі, що ввозяться в Україну як:
- Гуманітарна допомога.
- Транспорт для потреб Збройних сил України.
Ці категорії залишаються поза обмеженнями, щоб підтримати населення та військових у складний час.
Переваги та виклики нововведень
Позитивні наслідки:
-
Оновлення автопарку. Завдяки новим стандартам українці зможуть користуватися сучаснішими та безпечнішими автомобілями.
-
Зменшення забруднення. У великих містах, таких як Київ чи Львів, екологічна ситуація значно покращиться.
-
Популяризація електротранспорту. Зміни стимулюватимуть водіїв купувати електромобілі.
Потенційні ризики:
-
Зростання цін. Для багатьох українців нові авто можуть стати менш доступними.
-
Скорочення імпорту. Імпортери вживаних авто ризикують втратити значну частку бізнесу.
Що далі?
Українцям, які планують придбати автомобіль за кордоном, варто врахувати нові правила. До кінця 2024 року ще можливо розмитнити авто, яке відповідає стандарту "Євро-2" або вище. Після цього доступними залишаться лише автомобілі стандарту "Євро-6" або електромобілі.
Запровадження цих змін стане важливим кроком на шляху інтеграції України до європейського ринку та покращення екологічної ситуації. Однак водіям доведеться пристосовуватися до нових реалій, що можуть бути як викликом, так і можливістю.